foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Old Bikes Only



Historia: Rajd "Sto mil po Polsce" wyróżniał się spośród motocyklowych imprez dla rajdowców. Zawodnicy sami wybierali trasę przejazdu, starając się zaliczyć jak największą liczbę punktów kontrolnych. Taktyka jazdy miała kluczowe znaczenie dla ostatecznego wyniku, bowiem aby zdążyć na czas na metę, warto było ominąć niektóre z nich.

Pierwszy z cyklu rajdów "Sto mil po Polsce" zorganizowany został przez klub "Unia" Poznań z nakazu Zarządu PZM. Inicjatorami rajdu byli mjr. Kulesza i dr. Piotrowski, dyrektor firmy "Stomil". Opiekę na rajdem sprawował również płk. Wyrwiński ? przewodniczący Komisji Motorowej Zarządu Związków W.K.S-ów. Na jego wezwanie stanęły do współpracy sekcje motorowe W.K.S. : "Pogoń", "Pancerni"; "Rzeszów", "Łódź" i "Poznań" oraz K.M.Z.S. Kielce.

Rajd odbył się w maju 1938 r. w czasie trwania Targów Poznańskich. Start był w miejscowości Stryj na kresach wschodnich a meta w Poznaniu. Trasa rajdu liczyła 815 km. i była podzielona na dwa etapy:

Stryj - Kielce: 370 km
Kielce - Poznań: 445 km

Trasa rajdu nie była dokładnie określona, zawodnik miał wyznaczone punkty kontrolne, a sposób dotarcia do celu wybierał sam. Zawodnik według swego uznania wybierał drogę trudną i krótką lub łatwą i długą. Mógł też ominąć kilka punktów kontrolnych, jeśli groziło mu duże, surowo karane, spóźnienie na mecie. Sposób wytyczenia trasy był nowym rozwiązaniem.

Organizatorzy za bardzo zaufali mapom i jeden z punktów kontrolnych wyznaczono w miejscu gdzie nie można było dojechać motocyklem, choć na mapie zaznaczona była szosa. Byl to odcinek pod Kańczugą. Zawodnicy mogli ominąć ten odcinek, ale miejscowa ludność błędnie informowała, że kiepska droga zaraz się kończy.

W rajdzie brali udział zawodnicy cywilni i wojskowi.

Rajd "Sto mil po Polsce" zakoczył uroczysty bankiet w Poznaniu, gdzie wręczono nagrody. Nagrody firmy Stomil dla klubu, którego zawodnicy osiągnęli łącznie najlepszą punktację otrzymał klub ?Unia? Poznań. Nagrodę Związku Zarządu WKS-ów dla klubu wojskowego przyznano Wojskowo-Cywilnemu Klubowi Sportowemu "Pogoń" Stryj.

Klasyfikacja indywidualna:

Kategoria motocykli solo:
I miejsce - Tadeusz Tyrała, Unia Poznań, motocykl TWN 350 ccm na oponach Stomil
II miejsce - Ksawery Jankowiak, Unia Poznań, motocykl BMW 500 ccm na oponach Conti
III miejsce - Marian Nodzyński , WKS Modlin, motocykl Sokół 600 ccm na oponach Stomil
IV miejsce - Wincenty Krupka, Unia Poznań, motocykl BMW 600 ccm na oponach Stomil

Kategoria motocykli z wózkiem:
I miejsce - Franciszek Braun, WKS Poznań, motocykl Sokół 1000 ccm na oponach Stomil
II miejsce - Marian Malczewski, WKS Pogoń-Stryj, motocykl Sokol 1000 ccm opony Stomil �
III miejsce - Wincenty Lasek, WKS Zgierz, motocykl Sokół 1000 ccm na oponach Stomil
IV miejsce - Wincenty Pawłowski, WKS Pogoń-Stryj, motocykl Sokół 1000 ccm opony Stomil �

Kategoria motorowerów ("setki"):
I miejsce - Tadeusz Augustyniak, Unia Poznań, motocykl Phaenomen
II miejsce - Artur Can, ZS Gdynia, motocykl Phaenomen
III miejsce - Otto Mehlich, Unia Poznań, motocykl Malcherek
IV miejsce - Stefan Malcherek, Unia Poznań, motocykl Malcherek